سینمای کرۀ جنوبی، تاریخِ یک استثنای فرهنگی

مدرسه ملی سینمای ایران: از پروپاگاندا گرفته تا شیر طلاییِ ونیز، صنعت فیلمسازی در کرۀ جنوبی سرنوشتی منحصربه‌فرد داشته است. امروزه این صنعت یکی از نمونه‌های نادری است که توانسته در بازار داخلی، در برابر هالیوود دوام بیاورد. محبوبیت پاپ کره‌ای، اروپا و ایالات متحده را درنوردیده است، ویدیوی «گانگنام استایلِ» سای، خوانندۀ اهلِ کرۀ جنوبی، نخستین ویدیویی بود که در دسامبر ۲۰۱۲ بیش از یک میلیارد بار در یوتیوب دیده شد، سریال‌های کره‌ای حتی به خاورمیانه هم صادر می‌شوند. به نظر می‌رسد در حال حاضر فرهنگ کرۀ جنوبی از رونق بالایی برخوردار است. اما وضع سینمای این کشور چطور است؟

کرۀ جنوبی یکی از معدود کشورهایی است که سهم محصولات داخلی در بازار این کشور بالاتر از فیلم‌های خارجی است –به‌ویژه در مقایسه با فیلم‌های آمریکایی. محبوبیتِ فیلم‌های کرۀ جنوبی به این کشور محدود نمی‌شود: این فیلم‌ها در جشنواره‌های بین‌لمللی نیز می‌درخشند. در سپتامبر ۲۰۱۲، فیلمِ پیِتا ساختۀ کارگردانِ کره‌ای کیم کی­دوک، برندۀ شیرطلایی از شصت‌ونهمین جشنوارۀ فیلم ونیز شد. دشوار است تصور کنید که فقط ۳۰ سال پیش، صنعت فیلمسازی در کرۀ جنوبی در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مقررات سختگیرانۀ دولت بود: مقررات مالیاتی و سانسور. صنعت فیلمسازی کرۀ جنوبی چگونه از تولید فیلم‌های پروپاگاندا به کسب شیر طلاییِ ونیز رسید؟

مقاله‌ای از جنیفر روس‌مارکه ۲۰۱۳

متن کامل مقاله را از اینجا دریافت کنید.