سرفصل آموزشی «پسا نقد» در مدرسه ملی سینما تدریس می‌شود

هفته هشتم از آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» در مدرسه ملی سینمای ایران با حضور ماریون زیلیو مدرس و منتقد سینما با سرفصل آموزشی « پسا نقد» از تاریخ ۱۱ تا ۱۵ شهریورماه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی مدرسه ملی سینما، دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» با حضور جاناتان رزنبام منتقد سرشناس در عرصه بین الملل آغاز شد و در هفته های بعد با حضور امیرعلی نجومیان، روبرت صافاریان، هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی، احمد طالبی نژاد، اسماعیل بنی اردلان و شاپور عظیمی ادامه پیدا کرد و قرار است در تازه ترین هفته از این دوره آموزشی ماریون زیلیو« پسا نقد» را تدریس کنند.

اسماعیل بنی اردلان پژوهشگر و منتقد در کارگاه « زیبایی شناسی هنر» درباره کارکرد هنر به مثابه نشان دادن حقیقت صحبت کرد و در بخش هایی از کارگاه دو روزه خود گفت: کار هنر این است آن حقیقتی را که از هیچ راهی نمی توان وصفش کرد و حیرت اندر حیرت می آورد در سطوح مختلف نشان دهد و اساسا یکی از وظایف زیبایی شناسی هنر نشان دادن همین حقیقت است.

وی ادامه داد: اما واقعیت تاریخی ما نشان می دهد که ایرانیان در مواجه با هنر هیچگاه عقلانی عمل نکردند و همواره هیجان را بر عقل ترجیح داده اند و باید بگویم که در مواجه با هنر غرب هم هرگز عقلانی برخورد نکرده ایم و در عین حال با سنت های قدرتمند خود نیز بیگانه بوده ایم. اما از دیدگاه زیبایی شناسی هنر حقیقتِ تفکر این است که آدمی از دو قوه خیر و شر سرشته شده است و قصه از جایی شروع می شود که انسان تصمیم می گیرد راه خیر یا شَر را بروند.

شاپور عظیمی دیگر منتقدی بود که در هفته هفتم از آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» حضور داشت و درباره سرفصل آموزشی« زیبایی شناسی فیلم و سینما: مفاهیم و رویکردها» توضیحاتی ارائه کرد.

این منتقد سینما در بخش هایی از صحبت هایی خود به عینیت و ذهنیت در هنر و سینما اشاره کرد و گفت: من به هیچ عنوان اعتقاد ندارم که هنر یک امر عینی است چراکه یک پدیده قابل استناد است و اگر مخاطب وجود نداشته باشد هنرهم وجود ندارد. افلاطون معتقد بود که این جهان سایه های جهان واقعی هستند و خیلی ها معتقدند که این تمثیل پدر معنوی سینما است اما من فکر می کنم تفاوت هایی وجود دارد.

عظیمی بیان کرد: کسانی که وارد حرفه سینما می شوند، جهان داستان در روایت فیلم ها قوانینی را برآنها اعمال می کند به این معنا که سینما جهان بیرونی نیست چراکه در سینما همه چیز ذهنیت است و عینیت محلی از حضور ندارد اما در این میان یک عنصر مهم وجود دارد که این عنصر ذهنیت را به عینیت تبدیل می کند و این عنصر مهم مخاطب است که اگر مخاطب وجود نداشته باشد عینیت هم وجود نخواهد داشت.

لازم به توضیح است ماریون زیلیو منتقد فرانسوی و فارغ التحصیل در رشته زیبایی شناسی، علوم و فنون و هنر از دانشگاه پاریس است و یکی از اعضای انجمن بین المللی منتقدان به شمار می آید. زیلیو قرار است در کارگاه ۵ روزه خود نقد معاصر را از سه منظر فنی، هنری و اقتصادی مرور کند و در این راستا مقدماتی درباره مفهوم «پسانقد» ارائه می دهد.

از دیگر محورهای آموزشی زیلیو منتقد فرانسوی تدریس درباره نقد هنری در حوزه اقتصادی، فرهنگی و سرمایه داری است و در ادامه به موضوع حوزه های سمعی و بصری و تصاویر عملیاتی پیرامون جنگ صحبت خواهد و محور پایانی این منتقد و مدرس سینما درباره ویدئوهای تجربی است و بیان می کند این ویدئوها چگونه رسانه ها را مورد پرسش قرار می دهد.